The Best Followers

23 March 2009

Paku dulang paku serpih,banyak lagi kayu..dulang gak nak di paku..

Manusia hari ini suka bersangka-sangka
Ada sangkaan baik...Ada sangkaan buruk...


Orang beribadah disangka riak
Orang yang relax disangka malas
Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk
Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud (hina)
Orang makan banyak disangka pelahap
Orang makan sikit disangka diet
Orang baik disangka buruk
Orang buruk disangka baik
Orang senyum disangka mengejek
Orang masam disangka merajuk
Orang bermuzakarah disangka mengumpat
Orang diam disangka menyendiri
Orang menawan disangka pakai susuk
Orang nampak ceria disangka membela


mana tahu yang diam itu kerana berzikir kepada Allah
mana tahu yang senyum itu kerana bersedekah
mana tahu yang masam itu keranan mengenangkan dosa
mana tahu yang menawan itu kerana bersih hati dan mindanya
mana tahu yang ceria itu kerana cergas cerdasnya
Jauhi sikap suka bersangka-sangaka kerana ia bakal memusnahkan ukhwah seperti musnah nya kayu dimakan api..

Satu benda yang kita lihat, macam-macam kesimpulan yang boleh kita buat. semuanya bergantung bagaimana kita melihatnya


9 comments:

aZuRa AhMaD said...

yerlah tuya...mcm2 pandangan org sekarang nie..walaupun kita baik camna pon..ada ja molot2 yang mengata..takpalah yg penting hati kita bersih dgn niat yg baik...

T.u.Y.a said...

kak zura : tu la pasal..malas dah nak amik port ape gak org pk n kata..dok nak jaga hati org je..hati sendiri kontang kanting..tu ka,tu naa,ikan tuka ikan tuna...amik koo!!!hahahahahah..

nordee said...

bagusnya ingatan ni...sebab manusia suka sangat bersangka-sangka..

ai said...

ya..betoi bagai dikata.. ;P

YanDarwisy said...

Jahanam jugak dulang tu jugak kang nak dipaku2...

T.u.Y.a said...

nordee : mmg penuh syak wasangka je maknusia skang nih...

kak ai : biar la mereka berkata apa juga..yg penting kak ai ttp vouge..

kak Yan : tah le..x paham tul..dulang nak dipaku..x da otak kot..hehehehhe

Atan said...

atan nak paku pontianak aje
boleh dapat isteri...

T.u.Y.a said...

atan : paku la tan mana2 pontianak tu..kot2 ade lak jadian2 ke..heheheh

QASEH HEEDAYAH said...

wahhhh betullah!!!!!! best wording tu :)