The Best Followers

21 April 2009

Kita selalu terleka,lupa siapa kita..

Apasal la, kita belum terfikir nak bentang sejadah,
Hidup senang rezeki datang melimpah,
Nak dirikan sembahyang, rakan baik setan suruh lengah-lengah,
Allah tarik nikmat sampai nangis keluar air mata darah barulah padah.


Apasal la kita malas sembahyang,
Allah kasi kita jasad siap dengan bayang-bayang,
Bukan ke lebih baik daripada tiang,
Berdiri tanpa roh malam dan siang.


Apasal la kita malas sembahyang,
Belajar dah tinggi, hidup menjadi senang,
Negara aman damai tak lagi hidup berdagang,
Takkan 5 minit 5 waktu kita tak boleh nak luang.


Apasal la kita malas sembahyang,
Allah kasi otak supaya kita tak bangang,
Allah kasi ilmu boleh fikir susah senang,
Allah kasi nikmat kenapalah kita tak kenang.


Apasal la kita malas sembahyang,
Tengok game bola, layari internet boleh pulak,
Beli tiket konsert, bayar time shopping kita sanggup beratur panjang,
Ingat masuk syurga masuk neraka boleh main hutang-hutang?!!

Apasal la kita malas sembahyang,
Kita kena ingat umur kita bukannya panjang,
Pagi sihat entah petang nanti dah kejang,
Nanti dalam kubur kena balun sorang-sorang.


Apasal la kita malas sembahyang,
Seksa neraka cubalah kita bayang,
Perjalanan akhirat memang terlalu panjang,
Janji Allah Taala akan tertunai tak siapa boleh halang!!


***n3 dia atas tiada melibatkan mana2 orang atau pun sesapa saja..hanya utk bacaan dan kesedaran aku dr asik terleka dan panduan utk aku n kawan2..



16 comments:

YanDarwisy said...

Thanxs Tuya..peringatan buat aku yg lupa. Semoga aku x lupa, sedangkan aku juga yg selalu meminta pertolongan dr DIA. Amin....

eiza in the house.. said...

aku pun selalu terlalai dan leka..kene hasut syaitan..huhu

Dee said...

huhuhu..samalah sy pun..thx sbb ingatkan..

a.b geldofg said...

satu nasihat dan satu prgtan tq

~~ciklinn~~ said...

yerlah kita sellau terlupa kan.... tq share benda nie

ai said...

mekaseh sbb mengingatkan!!! :)

wei, aku dah tambah barang kedai. pi le jenguk. Beli skali tauu!! kahhhhhhh

http://kedai-ai.blogspot.com

M@L@ said...

Thanks sebab igat kan akak nie.. yg selalu leka...1 nasihat yg baik...

el said...

satu peringatan yg baik..
aku pun kdg2 leka

dkama said...

lamak!!! dkama pun semahyang belubang lubang gak... Syurga n neraka tak leh utang2 lak tu...

Kraxpelax said...

Personal announcement!

Forgive me not being exactly the Shy Guy, but I sincerely do feel I have something important to say.

http://winmir.blogspot.com/Stay cool, it's heavy stuff.

Best wishes,
Peter Ingestad, Sweden, I Ching Oracle Practitioner

~ Lady ell ~ said...

sebenarnya kita bukan tk tau..tp kalau tak ade yg nk ingatkan dan tgur..mmg gitulh jadiknya selalu...

tq..:)

T.u.Y.a said...

kak Yan : tu la kan..kita selalu dapat kesenangan,keamanan,tapi x selalu berterima kasih..

eiza : syaitan ni ade je kat memana za..tengah sembahyang pun dia dok usik..

kak Dee : sama2 la kita ingat mengingati.

a.b : yang buruk dr kita manusia,yang baik sume datang dr Allah..

ciklinn : tu la pasal..Tuya pun selalu je leka..

kak ai : sesama kasih ku pada mu..muah2..
dah tengok dah kedai kak ai,mmg ade yg berkenan nih..

kak Mala : sama2 ingatkan tau..

el : manusia mmg mudah lupa..macam aku la.

dkama : hmmm..x leh utang tau..cash on dilevery..heheheh

kak ell : memang kita tau,tapi kekadang wat2 tak ingat n tak tau kan..

besi said...

elok la kita saling berpesan pesan
sesama kita.....


tanya sikit mkayu ari tue apacite?
hehehehe

T.u.Y.a said...

besi : memang elok la berpesan2..

yang x elok nye bertanya2 x kena time..ko tnya lagi skali,aku akan jawab berkali2..

biar kan aku dengan ilusiku..jangan ditanya ape citenya..

sengallll ko!!!!!!

Maswani said...

tq tuya coz peringatan ni..sembahyang tu tiang agama..
sama2lah kita menjaganya..

A a D i I ? said...

owh.. insaf! (^_~)

yer lah. aku pegi solat sekarang.
eh, lupa. aku tengah bendera jepon.
lalala~