The Best Followers

10 April 2009

Mata memandang..otak berfikir..jom baca

cuba korang baca ayat2 kat bawah tu..senang ke susah nak
membacanya???

Mgnieukt kjiaan Cmabrigde Uinervtisy sseaipa upn bleoh

mmbcanaya waalu hruufyna brterbaur kraena oatk ktia

tiadk mngjea hruuf stau-prestau tpai mmebcaa preaktaan

sceara mnyeulruh asalakn hruuf peratma jgua ynag trakehir

bareda diteamptyna):-


fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too.

Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe can.


i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I
was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid,

aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, It

dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are,

the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer

be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you

can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the

huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the

wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot

slpeling was ipmorantt!





23 comments:

Atan said...

adeh sakit pala membaca entry akak ipar aku ni.. ingat dah lupa mengeja ke..

T.u.Y.a said...

atan : ni namanya refresh otak pepagi..bg otak tu bekerja..hehehehe..

~~ciklinn~~ said...

leh baca tapi sakit pale sikit pas baca... hhaahhahaha

eiza in the house.. said...

huyeah..aku berjaya membacanya dlm masa 2 minit jerk..cye tak?..hehe

Ena said...

hahahah ponin palo acik nak mentransletnye so dgn ini acik takmo baca la ekekeek

M@L@ said...

best gak bace ayat terbalik2 ni....

Dee said...

i can read this u know..hahaha..

Tinie said...

adeii
terbelit lidah aku baca wei

Deqna said...

Saya boleh baca dengan laju sekali.. syabas bete..

T.u.Y.a said...

ciklinn : memula dapat email ni,terkebil2 gak la nak baca..hehehe

eiza : aku suh laki aku baca..laju je dia menyebut..

kak ena : pening dah eh..dah..dah..x yah le baca..pengsan lak kang mak buyong ni..

kak mala : best mmg best..wat otak kita berpk lebih cepat dr biasa..

T.u.Y.a said...

kak Dee : wahh..tererrrr..

kak Tinie : jangan sampai x leh nak betulkan lidah dah le...

deqna : bravo!!!bravo!!

ai said...

e'ehhhhhhhhhhh!!! yelah! aku leh baca ngan jayanya!!!

T.u.Y.a said...

kak ai : aku tau ape petuanye...sbb kak ai selalu wat aksi2 juling mata..jadi x de masalah le...hahahhahaha

D.O.U.B.L.E...S said...

kalau kata cikgu..tu .cikgu la jugak ye...cikgu saya boleh baca la cikgu....saya pandai sebab cikgu yang ajar saya...heheheheh.besar tu peranan seorang guru tau....

T.u.Y.a said...

kak ct : cikgu juling dah mata ni menanda karangan bebudak yang macam tulisan doktor nih..tulun kak ct..tulun...

A a D i I ? said...

yeahh! aku berjaya baca sume.. amazing nyer otak aku.. =)

lalala~

besi said...

baik cikgu.....good info..bila hang pi cambridge ...tak tau pun

joegrimjow said...

boleh je baca

shi3la said...

huhhhh migrain haku...

T.u.Y.a said...

senget : aku tau ko leh baca sebab ko sengetkan kepala otak ko kan?kan?kan????

besi : tu la ko..asik dok tnya pasal itu bulan je..aku dah sampai ke bulan pun ko x tau...hehehhe

joe : syabas!!

shi3la : jangan la migrain..nanti x de org nak dtg baca n3 aku nih..

ieNn ZaZa said...

tumpang lalu..hehe..
menarik2..
sy telah bejaya membaca dgn jayanye :-)

A a D i I ? said...

citt! x pasal2 nama aku senget. haha! haihh..mana ko tau tektik aku nih?

lalala~

T.u.Y.a said...

ienn zaza : tahniah kerana itu makanya otak anda normal..hehhehe

senget : sume taktik ko tak bejaya..kalo dah senget tetap akan senget selamanya..wahahhaah..