The Best Followers

19 May 2009

Guru Pembina Negara Bangsa..Katanya...


aku geram + menyampah + marah + sedih sangat tadi kat sekolah..
mmg sangat2 menyampah x de tahap dah..
kisahnye..aku g bilik guru pas sarapan..
sampai kat bilik guru,kebetulan pintu bilik guru tu tertutup sket..
baru nak buka pintu tu aku dengar soh seh soh seh pot pet pot pet kat dalam..

A : how come ha,teacher Mas tu boleh ngajar kat cni?
B : i rasa dia x layak la keja kat sini..
C : u all tau x dia bukannya reti ngajar..
A : ha'ah la..semalam i wat ujian oral kat kelas English dia,ape pun bebudak tu x tau..
C : dah la x garang..x sampai hati nak pukul budak konon..mcm ne la bebudak tu nak takut..
B : bebudak tu pun dah jadi mcm kawan2 dia je..leh gurau2..dah jadi kurg ajar lak ngan cikgu2..

( lebih kurang macam tu la perbualan antara cikgu2 harapan dalam bilik guru tu..keji tau!!)



pastu aku pun wat2 la macam baru sampai n masuk ngan muka selamba je..aku tegur la, "rancak borak..ade cite best ke''?senyap je,x de respond..
dalam hati aku rasa macam nak baling je sume buku yang ade depan mata..dapat baling ngan buku ringkasan mengajar best gak..tebal sket..tapi sabo Tuya..sabo..control2..
pastu sekor2 blah nak g kelas..tggal aku sorg dalam bilik guru..seyes aku rasa mcm nak nangis..
macam2 dah pk ni,nak resign la..nak posting la..nak mengamuk la..tah dah mcm org gile x leh pk.

kul 11.30 macam tu aku ade kelas Math..aku bukan sengaja pun nak lepas geram kat bebudak ni..tapi emosi x stabil lagi kan..ngeh ngeh..aku soal sifir..ade satu budak ni x dapat2..blur je..buka mulot pun x nak..dah macam bisik2 kayu api lak baca sifir..aku hempas rotan atas meja,terkejut sume..x alih2 dak ni nangis..muka bengis,tapi bile nangis mmg x ensem langsung..korg nak tau dalam nangis tu dia wat keja lain rupanya..kencingggg!!!!!
dalam sedu2 tu dia cakap.."teacher,kencing...kencing..!!"aku suh dia bgun dr kosi dia..sah..suor dia basah..aku suh g bilik air..adeiiiiiiiiii..agknye x pernah aku marah mcm singa,arini lak meroyan..terkencing2..pk2 semula mmg kesian sangat kat dia..isshhh..emosi betul aku kan..

aku nak tnya pendapat korg la..PERLU KE MENGAJAR MURID SEKOLAH RENDAH GUNAKAN PENDEKATAN MEROTAN,MARAH MARAH MCM ORANG GILA???
hanya sebab aku x garang ngan bebudak tu dah jadi hal ke???tension2..


tapi ape pun jadik..cikgu2 kat sek aku berbulu bijik mata ke ape ke tengok aku..ade aku kisah????yang pasti aku dapat gak hadiah hari guru..maknanya anak2 murid aku sayang n ingat kat aku la tu..aku pedulik ape..selagi GB x komplen ape2,kira ok la tu..

25 comments:

coklat panas said...

sabar2 tuya..bese r tuh budak baru nak naik.nasib baik x pakej dengan terberak sekali.hehe..ganbatte kudasai cikgu.selamat hari guru yang lepas..hehe

T.u.Y.a said...

ceklat : sabo la nih..leh sengih sumbing lagi ni ceklat..kalao siap terberak bagai,nangis x berlagu la Tuya kat citu..
tapi kalau dah jadik,cikgu mmg kena bertanggungjawab..

YanDarwisy said...

Alamak...sgt mendalam tema thn ni erk.. Kamu punyai tanggungjawab berat tu.

T.u.Y.a said...

kak Yan : memang berat..lagi berat bile asik kena komplen je..ade je x kena kat mata deorg..

~~ciklinn~~ said...

hadoii byk2 lah bersabar yerk.. mulut org ni susah tuya..biarkan jerk....

dkama said...

sabar2 cekgu... hahaha merotan tak buat murid2 pandai... dari segi disiplin memang la membantu tapi dari segi akademik langsung tak... mulut orang la katekan.... hehehe takkan nak nyerah kalah jer ngan ckap2 diorang... pastikan MU menag lawan basilona kompom semua akan jadi ok... hahaha

T.u.Y.a said...

ciklinn : tu la..bile kat sekolah pk2 mmg tensen..balik umah buang sume benda2 tu,x nak pk dah..wat x tau je la..

dkama : tah nape la isu Tuya x merotan budak ni leh terbangkit lak..sume salah..x paham tol tau..
yerp,dkama..kalau MU menang mggu depan,mesti Tuya ok2 je g skol..hehehhee

Ivy Metaga said...

sabar yer cikgu tuya..

hmmm...guru2 pun pandai bergosip juga yer...

Atan said...

akakipar@tuya~ mereka tu jeles dengan keayuan akak ipar tu..biar kan saja..yang mengumpat dapat dosa..

ai said...

Alaaaa..aku rasa dowang tu dengki ngan kau kot tuya. memana pon mmg camtu la. kalau kau posting kt tmpt lain pon kau ingat benda2 camni takde ke?? yg penting kau ngajar dengan ikhlas..


~oii cikgu, tudung tu kau nk ke idak? kalau nk, aku nk tagkan utk kau. Kang org lain order, melepas lak kau nnt.. :P

sayanghasni @ yus said...

apa baiknye apa yang tuya buat tu, biarlah orang nak kata apa..
tuya jadi pendidik sebab nak bina negara bangsakan..
kalau murid selesa dan mesra dengan guru semangat anak2 nie belajar akan lebih lagi..
macam kita juga..kalau hubby kita baik, penyayang..kita juga nak jadi isteri yang baik juga..anak2 pun gitu ler..
kiranyer tuya ni tegas yang berhemah ler gitu...

ieNn ZaZa said...

sian ko yer..biasa laa MANUSIA yg ade PHD ni ade di mana2...mereka2 ni memg suka kepoh kepoci psl org lain sbb diorg rs diorg bgs sgt...tp sbnrnye xsedar diri...

Anie said...

sabar...biar lah dorang...yg penting tuya tau apa yg tuya buat

T.u.Y.a said...

ivy : sabar la ni..cikgu pun manusia yang ade mulot..heheehhe..dok sesaja kat dalam bilik guru tu..ape lagi..jupe set2 dia,kita la jadi mangsa..


atan@adik ipar : x tau le..malas nak pk..lantak deorg la kan..ayu sangatnye la..x tengok Tuya meroyan..abis ilang ayu ke ape ke..


kak ai : tu la kan..pk2 balik kat memana pun mesti ade je kebengangannye..wat bodo sudah..
tusung tu Tuya nak le..jangan bg org tau..Tuya book dah..


ienN : aku tengok kan je la..bukan sekali dua deorg wat aku mcm ni.pernah kat meeting pun dok komplen sbb cikgu yg terlalu bergaya..siap sound sek tmpt blajar bukan agensi model..


anie : tu la kan..sabo separuh dr iman..

T.u.Y.a said...

kak Yus : betul ape akk pk tu..Tuya bukan sesuka hati nak pukul bebudak tu..kalau nak pukul dok terbayang..mcm ne la anak Tuya kalau cikgu dia pukul..sedih..tu sbb Tuya jarang nak naik rotan kat badan budak2..

Lina said...

adoi....garangnya kak tuya..sekli singa meraumm..teeeerrkencingg2 anak murid....
napa x bertumbok jek ngan cikgu2 tu..kan best...blm masuk paper@ blog yang glem ni...tajuknya SEJARAH AKU BERTUMBUK DI BILIK GURU huhuhhuhu

T.u.Y.a said...

Lina : garang tu x le..geram je..
kita kalau nak lawan org meroyan ni x leh guna emosi marah tu..nnti sama2 ilang akal..kena guna psiko sket..tau la akk nak wat mcm ne nanti..mmg aku wat keja la nak kena kan deorg..ngeh ngeh..tggu!!

a.b geldofg said...

aku nak jadi murid ko lah

T.u.Y.a said...

ab : sila bersila sambil terkencing2 hehehehhe..

dkama said...

cayalah cekgu... idop MU....

Dee said...

aiseh tuya..dorang jeles senarnya tuh..jgn garang2 sgt..nti bila dorang dh abis blaja..tuyalah yg plg dorang ingat..cuba ingat zaman2 kita sekolah dulu..sama je..

arryani said...

TUYAAAAAAA!!!!!

Meh sini akak pujuk ko dik!!!!! Lantak p la ngan dorang yg iri hati tu...Yg penting niat ko ikhlas dik nak didik anak2 bangsa...

Apa la punya busuk hati dorang tu/....Kuat ngumpat!! Ko jangan peduli dik..jalankan tugas mcm biasa jek...

T.u.Y.a said...

kak Dee : mmg Tuya garang kak Dee kalau ngajar..tapi Tuya x reti nak bantai2 budak nih..setakat jerit2,gertak2 tu selalu la..anak org kan..nak pukul dok terbayang anak kita kena pukul..

kak Yan : uwaaaaaaaaaaaa!!!ade gak yg nak pujuk Tuya kan..bestnye..
sebenarnya bukan sekali dua Tuya kena ngan deorg tu..baru je 5 bulan Tuya posting sini kak..macam2 hal dah ngadap..sabo2..

mama | sarah | syimir said...

kesian budak2 tu terkena tempias ye...silalah abaikan cikgu yg belum beli insuran mulut tu...suka2 hati je komplen itu ini...

D.O.U.B.L.E...S said...

sabo tuya akak rasa diorg tu cemburu dgn kejelitaan ko tu...suruh diorg dtg facial kat akak..idak la diorg cemburu lagi kat ko diorg pun boleh sama taraf dgn ko..hehehehhe