The Best Followers

28 December 2009

aSSyuRa DaY..




ni cite pasal kenduri assyura kat rumak pak mertua aku..
pagi2 lagi sume penghuni rumah dah di kejut..
ye la kan..bebudak kat rumah tu kalau tdo x hingat2..
x pasal2 lak kang org kampung datang tgk anak banak terbongkang sana sini..hehehhhe..

sebab hujan pagi tu,jiran2 nak merewang pun dtg lewat sket..
kitorg gegirl ni le yang kena mulakan tugas mengupas bawang etc..
dah ade jiran2 dtg tu,slow2 la angkat kaki wat keja lain lak..
hehehheehhe..sebenonye aku ni kurang sket ngan jiran2 kat sana..
al-maklum le..huhuhuhu..

jom layan pic yang naik juling mata nak tgk..
kalau rasa nak muntah tgk pic2 banyak ni..
sile la dengan pantasnye g jalan blog org lain dulu ek..heheheh..

kerja2 dapur yang memenatkan..eri ngan abg ipar dia specialist memesin kelapa..120 bijik okehh!!!bergetar tangan dia..

acara mengacau assyura pun bermula..pak mertua aku wat 4 kawah..abis jemput satu kampung dtg..meriah..


adik ipar aku kata "sambil ngacau assyura pun leh romantik2 pe..gi le posing sama2"..dan aku pun dengan dasar x malunye posing konon ngacau bubur..padahal!!!


kalau kat Selatan assyuranye warna putih kan?mcm2 kacang ade dalam bubur tu..kat Pantai Timur ni lak..warna assyura nye hitam..banyak rempah,santan,gula pasir,gula melaka..bayangkan le sekawah tu santan 30 bijik,gula 10-12 kilo!!!!gile banyak kolestrol..deorg kan suka manis2..


tukang kacau bubur benti rehat bergilir2 lak nak makan..


yang kat dapur pun sibuk nak melahap gak..lapooo!!!!masa ni anak aku dah kat sungai tau..leh lak dia ngan kazen2 dia mandi sungai..ngamuk eri..



muka2 penat..letih yang amat sangatnye..eri org tengah sibuk tu,dia leh naik..zzzzzzzzzzz..


dah nak siap buburnye..tgk le org2 kg dtg siap bawa mangkok,besen bagai..siap beratur nak amik..mcm x adil bile tgk yg bawa mangkok besar dapat banyak..yg bawak mangkok kecik dapat sikit je..abah eri kata tahun depan kita wat kupon..heehehhe..last2 letak dalam polisterin makanan tu..adil..


malam tu masing2 lepak..penat tak tau nak kata la..nasib bek adik badik eri ni 12 org..berbagi sesikit sorg tugas nak ngemas dapur,basuh kawah,basuh pinggan..settle..

kawah 4 bijik tugas eri,abg n adik2 lelaki nye..walaupun penat,tapi heppi sebab dapat kumpul ramai2..dapat sedekah kat org2 kg bubur assyura tu..tahun depan ade gak dedengar nak wat lg..kalau ade rezeki lebih..




8 comments:

eiza in the house.. said...

wah seronoknya..dah cm esei tingkatan 6 la ko nie..hehe

maiyah said...

berkumpul ramai camtu mmg sronok kan.. gotong royong :)

M@L@ said...

saya suker bubur assyura..sedapppp..meriah tol kenduri umah awak...ramai2 seronokan...

fazilzura said...

kat umh now penuh bubur assyura ...

Dee said...

slalu buat kt surau masjid je kan..bila buat kt umah fuh..mesti seronok..

Maswani said...

perh..meriah giler majlis tu.. mesti best makan suro byk2 kan.. tetiba tingat nk makan suro kelate..huhu..

azieazah said...

Wahh meriah tuu.. mesti best kan? gotong royong..

Yup.. setuju idea pack dlm bekas polisterin.. Adil. :D

ikiqzana said...

nasib la adik beradik ada 12 org.. senang sikit, gotong royong..
nmpk meriah.