The Best Followers

04 March 2009

Minta Dijauhkan

6 JENIS WANITA MALANG

“Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah.


Wanita Ananah:banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.


Wanita Mananah : suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, “Aku membuat itu keranamu”.(suka ngungkit la nih )


Wanita Hananah : menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.(suka cite kebaikan org2 yang sebelum suami dia)


Wanita Hadaqah : melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.( nak jugak..nak jugak..macam tu la lebih kurang )


Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya (suka bersolek x tentu kehala )
kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya ( tamak haloba..aku agak je la )



Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak menentu lagi bising ( erk!! )

*** aku terbaca artikel tu dalam diari lama aku..diari Muslimah 3 tahun lepas..kemas2 buku lama,jupe..baca la pedoman dan kata2 nasihat yang dah tersedia kat diari tu..tu yang nak share sama..pk2 la..
antara2 yang di atas,mana agaknye aku kan??aku dah nampak dah mana satu..ngaku sendiri je la..yang wanita Syadaqah tu kot aku..tapi aku bukan suka bebel x bertempat..ade sebab kenapa aku bising bebel2..lagi pun aku memang peramah..nak wat cane..adoiyaiiiii..malang ke aku???positifnya,setiap manusia ade kelemahan sendiri,sama ada kita sedari atau tak,samada kita mahu berubah atau tak..terpulang pada diri..setiap org punya prinsip sendiri..



4 comments:

Atan said...

atan nak kawen dengan wanita.. bukan jantina(jantan betina) awww tak rela you

TuYa : said...

atan,tu la..cari la wanita yang bebetul wanita tau..bukan awwwwwwwwww..ori bangg!!!hehehhehe

eiza in the house.. said...

erkk..ko rase aku yg mana..adakah semua ada padaku..ptt la seseorg dah lari dari ku..huhu

TuYa : said...

sape dah lari dr ko za???g a kejar..heheheh.