The Best Followers

20 October 2009

TeacHeR..UMNO Tu aPe?



tadi kat sekolah,tetengah aku lepak2 kat library sambil baca paper,
ade sorg budak pompuan darjah 2 dtg n tanya akusoklan..

student : teacher..saya nak tnya la..

aku : yerp..tnya la,ape dia?

student : UMNO tu ape?

aku : erk..Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu..

student : ape tu teacher?

aku : ermm.. (sambil memikir jawapan selamat n sesuai utk pemahaman budah umur 8 tahun ).. macam persatuan orang2 melayu untuk memperjuangkan bangsa Melayu di negara kita..nanti bile dah besar awak akan blaja sub Sejarah..awak akan tahu..kenapa tnya soalan tu?

student : sbb sya tengok kat tb aritu asik cerita pasal UMNO je,cite cartoon yg selalu sya tgk x de..kenapa kat sekolah kita x de Persatuan UMNO teacher?

aku : (nak gelak gak aku ngan budak nih )..tu sume hal org2 dewasa,pasal politik,pasal pemilihan pemimpin..berkempen..nak pilih PM,nak pilih org2 penting kerajaan..

student : oooo..kat sekolah bukan ade PM kan teacher,kat sekolah ade Guru Besar..

aku : haaa!!!lebih kurang mcm tu la..

student : Guru Besar tu sape yang pilih teacher?ade kempen2 jugak ke?

aku : (tarik napas panjang2..bile nak abis la soklan budak nih )..mcm ni,esok teacher cerita lagi ye..jap lg teacher ade kelas..

student : ok teacher..

fuhhhh!!!!budak darjah 2 tanya aku soklan pasal UMNO,sbb dia heran asik cerita UMNO je dalam tb..dia nak tgk cartoon pun x de..hehehhhehe..budak!!budak!!cerdik n rasa ingin tau dia tu mmg ade..esok aku kena cite lak bg dia paham..
ishhh..x reti lak aku nak terangkan kat dak ni..aku ni pun x pernah ngundi lg,nak cite pasal pemilihan la ape la..adeiiiii...tulun!!!mesti banyak soalan berbangkit kena jawab..huhuhuhu..minta2 le dia lupa ..


14 comments:

Beruwang said...

bakal menteri tu ... he he he

eiza in the house.. said...

uitt..bijaknya dia..anak sapa tu..meh intoduce kat aku..suka tau budak bijak2 nie..hehe

-ko citer la cm pilih ketua kelas tu..ha..mungkin dia akan faham kot..

el said...

fuhyooooo aku kagum tgk anak2 murid ko tuya..sib bek la ko cikgu yg geneus..hehehehe...

cerpelai said...

Budak sekarang makin cerdik.. Kalo kita tak cerdik nak menjawab, mau rasanya budak tu nanti pandai mengherdik..

Dee said...

cabaran mengajar budak2 skrg..cikgu kena think ahead dr budak2..betul x cikgu tuya?

muor76 said...

budak nyer soalan.. memang susah sket nak benti.. pastu berkait...

heheheh teringat lak s shamsudin.. alig mim nun wau... alif tendang wau.. sarkes...

mamai said...

biar la dia tahu supaya dia tak blurr memikirkan kekalutan orang politik nie

dkama said...

budak nih kalau tak jadi pm kompom jadi katon... hahaha PEACE...

Ciklinn said...

hihihihihihih bakal jadi pak menteri tu TUYA... utlah byk sgt cite politikusss kan skrg....

dik sihat ker? lam akita tak sembang2 kan..... akak baru nak ok huhuhuhuhu tu yg baru leh jalan2 umah kawan2 tu....

TuYa said...

adik ipar :
bakal menteri penerangan rasanya tu.sbb asik sebok ngan tb dia je..heheheh




eiza :
cumel..cerdik..
aku dah terangkan kat dia..dia angguk2 je..x tau paham ke x..hahahahahha..




el :
x tercapai akal aku kdg2 nak menjawab soklan deorg ni..terkial2 aku study kalau kena soklan melibatkan benda2 yg aku kurg amik tau..heheh

TuYa said...

bro cerpelai :
tu la..cabaran mendidik budak sekarang banyak beza dengan budak2 zaman dulu..



kak Dee ;
poning den..heheheh




muor76 :
tu la..kalau leh Tuya nak ngelak je bro jawab soklan tu..

TuYa said...

bro mamai :
rupanya dr rumah dah dia sibuk tnya ngan mak dia..mak dia pun x reti ngan anak dia tu..heheheh..




kama :
hahahahahh!!!betul la tu..antara menteri n kartun.




ciklin :
salam kembali kak..
Tuya sihat je dah..akak tu sakit bermusim x elok2 lagi ek..hehehehhe..
cepat update banyak2 n3,banyak dah siaran tertunda akak tu..huhuhu

ieNn ZaZa said...

budak2 xkn lupa tuya..

Lina Bte Zakaria said...

ha..sama lh ngan situasi lina sekarang ni...lagi2 anak custermer yg terlebih pandai....setiap soalan yg telah lina bgkan jawapannya dia mesti tya kenapa..kenapa...dan kenapa....smapai bapak dia turun nak amik dia.....boleh jadi cikgu lina ni...sentiasa melayan soalan dan jawapan yg merapu meraban je aku hentam!wawawakakaka