The Best Followers

25 April 2010

Pojek Gentel Gentelan..

ni cite petang tadi..wat pojek gentel menggentel..sambil2 tengok tv tetengah hujan sesejuk lak tu..huhuhhuhuhu..ayat mcm ape je kan..

Tuya wat donut kekecik tu la..bukan gentel ape..gentel tepung donut..x de nak wat ape,Eri lak sibuk kata nak makan donut..Tuya pun uli je la..hentam je la..kalau x jadi,kena gak le makan..hehehhe..


hasil usaha membolatkan adunan tu..

golek2 dalam minyak panas..


taraaa!!!!siap utk di makan..



ingatkan adunan tu sikit,rupanya bila dah naik tepung tu,banyak lak dapat..maunye muntah ijau nak ngabiskan ngan Eri..Tuya bg le anak2 jiran sebelah2 tu..habis gak..nasib baik jadik..

*************************************************************************************

ni Tuya bg resepi donut gentel2 gentelan tu ek..heheheh..simple sangat..senang pun senang..

tepung gandum : 1/2 kilo..
yis mauripan : 1/2 packet
majerin (x kisah le jenama cap ape ) : 2 sudu
gula : 2 sudu besar
garam : 1 sudu kecil
air secukupnya


cara2 :
-yis mauaripan tu campur ngan air suam..dalam setengah mug ke..
-garam pun hancurkan ngan air suam..agak2 le banyak mana airnya..
-gaul tepung ngan majerin,masukkan gula,masukkan yis n garam td tu..
-uli sampai jadi doh..
-biarkan dia naik selama 30 minit..

lalalalalala~~~lepas 30 minit~~~~

-cetak sesuka hati rupa bentuk yang kita nak..
-biarkan lagi 30 minit mcm tu..
-baru goreng..

selamat mencuba!!!!!
*kak azie,dah cuba bgtau ek..heheheh..



-

9 comments:

azieazah said...

Mesti sedap tu kan? Kak Azie tak pernah terfikir pun donat leh dibuat bulat camtu jer... Eh nak try lah. Serious nih. Kasi resipi. Nak try utk anak-anak.

fazilzura said...

waaaaaahhhh sodap tu ... pos sini skit

tashastep.blogspot said...

tuya...mengentel ape 2? eheheee...donat erk...mak mentua tasha wat besar2,tp yg ni cumelnyerrr...

~ Lady ell ~ said...

ingat apa ni mencarut? hahaha..gentel donut rupanya..ish! tajuk,tk agak2..

T.u.Y.a said...

kak azie :
Tuya dah updatekan resepi tu..
kalau dah wat nnti bgtau ek..nak tgk rupa bentuknye jugak..heheh



kak zura :
x sempat pos,dah habis..


tasha :
gentel donut le..haihhh!!!



kak ell :
kalau tengok perkataan 'gentel' tu..mcm2 je ade kat kepala kan..hahah..

maiyah said...

wah.. mkn x ajak kita

ain fathihah said...

mana bulat di tengahnya?
hehe comelnya donut macam ni

Syuzana said...

salam ziarah....donut bulat...sy selalu wat dekat rumah bukan donut bulat...kuih keria bulat...asalnya bentuk yg ada lubang kat tgh tu kan...tapi nak cepat, gentelkan je jadi bentuk bulat, goreng, sira dgn gula...siappp...sekali masuk sebiji dlm mulut..hehehe...

Syuzana said...

salam ziarah....donut bulat...sy selalu wat dekat rumah bukan donut bulat...kuih keria bulat...asalnya bentuk yg ada lubang kat tgh tu kan...tapi nak cepat, gentelkan je jadi bentuk bulat, goreng, sira dgn gula...siappp...sekali masuk sebiji dlm mulut..hehehe...