The Best Followers

05 October 2010

-Jering itu sangat hancing!!!!

Dalam banyak2 ulam,ulam ape yang kawan2 suka makan??petai?ulam raja?jantung hatiku pisang?mcm2 ulam ade kat dalam dunia ni kan..org dulu2 pun sihat sbb makan ulam,sayur fresh kat blakang rumah je..

td petang adik ipar Tuya hello2 suh dtg umah dia amik jering yang ma kirim dr kampung..deorg balik kg mggu lepas..punya la Eri sengih2 suka..dia nye feveret..bukan jering fresh dr pokok,tapi jering yang dah dibuang kulit n di tanam dalam pasir..Tuya pun x tau nak istilahkan nye ngan nama ape..tujuan di tanam dalam pasir,supaya nak bg tahan lama katanya..

tapi bau dia...mauttt!!!!!lebih kuat dr bau jering yang fresh tu..punya la hancing,likat melekat bau dia..pengsan koma Tuya..Tuya mmg x makan jering sangat..lagi2 la ngan bau dia kan..tapi Eri,ade jering tu,selera makan dia menjadi2..khusyuk tawadduq menikmati..heheheh..


seplastik jering Ma kirim utk anak jate kesayangan dia..buka plastik ni je,bau dah kuat..ape lg makan..sedap,Eri kata..


ulam Eri jering,ulam Tuya kacang botol je la..bukan x reti makan jering tu,tapi x tahan ngan bau nye..

Tuya siap sound Eri.."kalau dalam toilet bau 'racun'..siap le awak!!!"..hehehheh..dah memang betul bau jering tu mcm racun kan???sape sokong??

7 comments:

A.I said...

mak pon suka gak tanam jering gini. tambah ummphh katanya. aku x makan mentah2 gitu. kalau rebus - tumbuk skit - wat sambal/gulai baru aku mkn. aku ratu petai (^_^)

TuYa said...

kak ai :
ummphh dengan bau kot kak..Tuya mmg jarang makan jering,kalau petai tu baru2 nak blaja..hehehh..mak Tuya kata rugi kalau x makan ulam2 nih..lagi pahit,berbau lagi elok..

p/s : patut la akk vouge sentiasa..heheeh.

J@J@ / Bini The Rock said...

hehehe....kita pon tak pandai n tak suka mkn jering dan bau nye!

Petai pon baru2 bljr mkn..sblm ni nan ado!

err..kerdas..lagi le tak reti!

kuntumz said...

ulam boleh awets muda tau..tpi jia tak berapa suka jering and petai....
husband jia pun kuat mkn petai...emm mmg tak leh blah lah klo mkn...sekali mkn berpapan2...
bab bilik air tu pun kdg2 geram jgk...kita tak mkn, tpi kita yg kene berus....huhhh!!

sz | m.s.s said...

pertama kali baca ni ttg jering ditanam di pasir tu....
kat negeri kita mcm takde je ye tuya teknik itu...ihikss...
ulam2 tu jantung pisang je makannya, kacang botol pun ok...tp klu petai, jering, kerdas & sedara maranya pikir byk kali dl nak makan sbb tak tahan bau "racun" tu la..hiiii

dkama said...

ulam tak elok makan banyak2 terutama jering ngan petai...kenapa toilet berbau racun? sebabnya khasiat yang ada pada ulam tu melebihi daripada keperluan badan kita... hahaha... PEACE...

TuYa said...

kak JaJa :
sama dengan kita la kak..ulam2 exotic tu..heheh


Jia :
tu le nasib kita pompuan2 yg taat setia nih..huhuhuhu..




kak sz :
memang Tuya x pernah tau jering tanam dalam pasir sbb kat negeri kita mmg x de kan..mak mertua Tuya pu sebelum ni x de la cite,baru2 ni je bila adik ipar Tuya kata jering tu Ma amik dalam tanah..baru la tau..rupanya!!!!!!!




kama :
memang x amik banyak pun..suku pun x tetntu lg..hehehh