The Best Followers

25 June 2011

-Sebab aku kan kakak..

pagi2 td mak dah call..nak bertanya khabar anak yg jauh dimata..hehhhe..padahal baru semalam Tuya call mak..mmg mcm tu la rutin,selagi x habis kredit,selagi tu la dia akan call anak2nya..skang Tuya sorg je yg jauh di mata,adik yg kat UUM tu bercuti lama [3 bulan],ade kat depan mata dia..adik no 2 pun,dah angkut barang2 dok ngan mak,nak tggu hari beranak je tu..sume 4 org anak2 dia ade kat rumah kecuali yg sulong ni kan..mesti la rasa x lengkap..tu tetiap hari calling2..

td dia baru balik kebun,gossip macam2..pasal pemergian arwah pakcik Tuya secara mengejut..cite pasal masak bfast ape la..bla..bla..mcm2,x lupa jugak dia wat ceramah bebas 2 minit..mengingatkan Tuya,jaga diri,rumahtangga,jaga pergaulan ngan jiran2..padahalnye setiasp kali call pun dia akan pesan benda yg sama..Tu la namanya ibu kan,dia akan sentiasa menasihati anak tanpa jemu..

Dah habis dok pot pet segala mcm cite n pesanan,baru la buka cite sebenar..rupanya dia nak meluah pasal adik bongsu Tuya.semalam ade hari terbuka sekolah adik bongsu Tuya ni..adik Tuya ni tgkatan 2,lelaki..mak kata cikgu bgtau yg adik Tuya ni mmg pendiam kat kelas,tapi malas..homework x buat,buku x bawa g sekolah..tetiap hari cikgu bg homework,x pernah sekali pun dia wat.."malu mak Yang oii,bila cikgu adik kata gitu kat mak"..sentap tau Tuya bila mak kata dia malu..sedihnya!!

Mak kata sume dah tegur nasihat kat dia,x jalan jugak..Abah yang segarang2 org dalam rumah tu pun dia kalis..kena belasah dah ngan abangnye,merajuk sampai x nak makan,x nak kuor bilik..mak suh Tuya lak tegur sbb dia paling rapat ngan Tuya..

Tuya pun hangin la satu badan,suh mak panggil dia.Tuya nak cakap sket..Tuya bebel macam2 kat dia,dr benda yang elok sampai x elok..sume Tuya ungkit..dr dia Tadika Tuya kelek g sekolah tetiap hari sampai skang abah lak yg hantar dia g sekolah..Tak sedar Tuya dalam marah2 tu melalak2 dah Tuya nangis..dia pun sebak!!!sama2 nangis..Tuya suh dia esok,g tempat abah keja,tgk mcm ne abah keja nak cari duit utk anak2 senang lenang..tgk mcm ne abah berpanas berhujan menyapu bersihkan daun2,sampah sarap..[abah Tuya pencen Pej Majlis Daerah,skang keja ngan SWM,lebih kurang mcm Alam Flora].Tuya suruh dia ngintai abah keja..nak tau apa dia rasa..

Sedihnya Tuya..x larat nak cakap dah,Tuya letak je tepon..Ya Allah,buka kan le pintu hati adik Tuya tu..result dia 2E,yang selebihnya D..Agama boleh dapat 10 je..ape la nak jadi..tahun depan nak PMR..adoilahai..

p/s: n3 panjang berjela sbb nak meluah..heheheh..emosi x stabil..

2 comments:

Sz said...

aduhai...
sedih kan...
akak pun sama2 sebak baca ...
ni adik bongsu ye ...
selalunya memang diorang ni "kebal" sikit kot...
mmg kena clorox bagi sedar kan...
semoga adik tu cepat2 berubah ...

TuYa said...

kak sz,
terlebih manja kot..
dia ni rapat ngan Tuya,kalau balik kg tu dia lebih selesa ngadu ape2 ngan Tuya..
tu td dok melalak2 sama2.biar dia berpk sket sakitnya hati kita ni bila dia wat pangai..